چکیده: (829 مشاهده)
اصلی ترین انگیزه تألیف این کتاب تهیه مرجعی استاندارد برای معرفی ”روش هایی در طراحی هندسی” و بررسی برخی از کاربردهای فراوان آن است. واژه گرافیک به مفهومی وسیع برای توصیف ”تقریباً هر چیزی در کامپیوتر به جز متن یا صدا” استفاده می شود. فرآیند ایجاد، ویرایش و ذخیره سازی اشیای هندسی در کامپیوتر و به وسیله کامپیوتر را گرافیک کامپیوتری می نامند. بنابراین ”روش هایی در طراحی هندسی” عبارت است از تولید الگوریتم هایی کارا بر مبنای محاسبات و روابط ریاضی که امکان تولید گرافیک کامپیوتری را فراهم کنند. گرافیک کامپیوتری به طور کلی شامل دو بخش اساسی است. بخش نخست مدل سازی است که خلق و طراحی اشیاء هندسی و ذخیره سازی آن ها را شامل می شود. در این مرحله رسم مدل ریاضی به دست آمده، تقریب مناسب اما نه چندان دقیقی از مدل واقعی به دست
می دهد. سپس در مرحله دوم با پرداخت یا تظریف که شامل روش های واقعی سازی تصویر و ارتقاء کیفیت مدل اولیه است، کیفیت مدل حاصل از مرحله مدل سازی بهبود می یابد. این مهم ترین بخش در گرافیک کامپیوتری است. تظریف مدل اولیه شامل حذف و برش خطوط و سطوح اضافه، پرکردن اشیاء، انواع نگاشت از یک فضا به فضای دیگر و... است که به بررسی برخی از آن ها می پردازیم. در این کتاب به مفاهیم پایه ای و پیشرفته در گرافیک کامپیوتری و همچنین به بررسی مهم ترین و پرکاربردترین روش های تظریف یک مدل خواهیم پرداخت.
تلاش داریم تا کتابی تدوین و تالیف شود که همه تعاریف، قضایا و مقدمات ریاضی لازم برای ورود به مبحث روش هایی در طراحی هندسی را به طور دقیق و شفاف بیان کند. همچنین اصطلاحات و مفاهیم تخصصی این زمینه را به رساترین شکل ارائه دهد. این مقدمات و تعاریف تا حد امکان کامل و جامع ارائه خواهد شد. سپس به بررسی مهم ترین و پرکاربردترین روش های موجود در طراحی هندسی خواهد پرداخت. در این باره ویژگی های هر کدام از این روش ها برشمرده می شود و الگوریتم ها و شبه کدهایی ارائه خواهد شد. علاوه بر این، برخی کاربردهای این زمینه علمی بیان می شود. خواهیم دید که چنین الگوریتم هایی چه کاربردهای مستقیم و موثری در زندگی روزمره و نیز در صنعت دارند.
نوع اثر:
تألیف |
موضوع اثر:
علوم ریاضی دریافت: 1399/12/1 | پذیرش: 1402/9/1 | انتشار: 1402/6/10